Thursday, December 17, 2009

Hari Esok Lebih Baik

Hijrah: Satu Paradigma Kehidupan

Hari ini menginjak 1 Muharram, bererti sudah bermula tahun baru 1431H. Masyarakat Islam menyambut awal Muharram sebagai mengenang kembali peristiwa Hijrah Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah.

Peristiwa Hijrah juga akan dikenang oleh umat Islam setiap kali tiba tahun baru untuk menjadi pengajaran dan memperingati segala tenaga yang telah dicurahkan oleh Rasulullah SAW dan sahabat-sahabatNya bagi menegakkan Islam dan membentuk masyarakatnya. Mudah-mudahan dengan kemenangan itu timbullah kesedaran bahawa kemuliaan Islam dan wujudnya Negara Islam bukanlah didapati dengan percuma, dan bersenang-lenang, bahkan ia melalui perjuangan gigih dan pengorbanan tenaga serta jiwa dan raga.

Seorang sahabat pernah berkata kepada saya bahawa seseorang itu diuji bukanlah semata-mata kerana kekuatannya, namun kerana kecintaannya kepada Allah dan RasulNya. Justeru, setiap ujian yang diberikan Allah akan diterima dan dilalui dengan penuh redha, dengan mengharapkan keampunan dan pertolongan di akhirat kelak. Justeru, mana mungkin manusia itu akan berasa lemah, tatkala dirinya berpadu dalam cinta kepada Allah, dia merasakan mempunyai penolong yang Maha Agung dan Maha Pemurah. Lantas, semakin dia diuji, semakin mendalam cinta dan pengharapannya kepada Allah.

Sebagai umat Islam, kita perlu sentiasa muhasabah diri sendiri dan memperbaiki keadaan dari masa ke masa sebagai menghayati konsep hijrah. Rasulullah SAW terpaksa menempuh jalan penuh risiko semasa peristiwa hijrah. Namun, baginda SAW melaksanakan semua itu dengan berstrategi. Walhal baginda sebagai seorang Rasul Allah, mudah sahaja baginya untuk berdoa kepada Allah agar diberikan mukjizat untuk sampai ke Madinah dalam sekelip mata. Justeru, hal ini haruslah dilihat sebagai panduan kepada seluruh umat Nabi Muhammad yang amat dikasihinya. Kita haruslah menggunakan akal yang sihat dalam merencana dan mencapai setiap matlamat dalam tahun baru, di samping tawakkal yang kuat kepada Allah, sesuai dengan konsep syariatullah dan sunnatullah.

Antara aspek penting yang perlu mengalami proses hijrah berterusan untuk meraih kejayaan sama ada di dunia mahupun di akhirat:

Pertama: Hijrah Iman

Selain para Rasul, iman seseorang itu boleh bertambah dan berkurang. Lebih-lebih lagi bagi umat di akhir zaman yang penuh cabaran ini. Justeru usaha membersihkan sifat-sifat keji(mazmumah) dan melazimkan pula amalan sifat-sifat terpuji (mahmudah) dilakukan oleh mereka yang menyedari akan hakikat ini. Mereka yang berjaya menghijrahkan iman ke tahap yang lebih baik merupakan golongan yang terpelihara daripada cela, sebagaimana sabda Nabi SAW:

“ Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia, lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka” Mafhum Hadith Rasulullah SAW.


Peningkatan iman juga perlu dibuat melalui banyak berfikir mengenai kejadian alam semesta, kejadian diri serta alam akhirat. Dengan itu hati akan merasa takut dan gentar kepada Allah SWT.

Keazaman yang jitu hendaklah dibuat agar berlaku hijrah iman dari peringkat iman taqlid (ikut-ikutan) kepada iman ilmu (berasaskan ilmu), kemudian kepada iman 'ayan(iman yang bertunjang di hati sanubari) dan seterusnya ke peringkat iman haq dan haqiqah. Biarpun agak mustahil mencapai iman haqiqah (iman nabi-nabi dan rasul), namun setidak-tidaknya mencapai iman 'ayan (iman orang soleh), yang bakal terjamin selamat di dunia dan akhirat.

Kedua: Hijrah Ilmu

"Ilmu itu cahaya, jahil itu merbahaya.." Teringat saya bait indah ini dendangan kumpulan nasyid cilik, Aeman sedikit masa dulu. Rangkai kata ini mempunyai makna yang sangat mendalam. Bahaya kejahilan tidak perlu diungkapkan lagi. Semua mengakui bahawa betapa kejahilan memberi pelbagai natijah buruk kepada manusia.

Umat Islam boleh mencapai bermacam kejayaan seandainya konsep hijrah ilmu diterjemahkan dalam kehidupan seharian. Terus menerus mempertingkatkan ilmu dari satu tahap ke tahap yang lebih tinggi. Rasa tidak puas untuk belajar dan sentiasa ingin tahu mengenai sesuatu perkara perlu disemai secara sihat terutama oleh kedua ibubapa sejak anak-anak kecil lagi.

Ketiga: Hijrah Amal

"Sebaik-baik amal ialah yang berkekalan biarpun sedikit."


Maksud dari hadis Rasulullah SAW di atas bukanlah menganjurkan agar mengurangkan amal. Sebaliknya ia membawa kepada pengertian perbandingan. Yakni amalan sedikit yang istiqamah itu lebih baik berbanding dengan amalan yang banyak tetapi tidak berlanjutan. Tentulah maksudnya akan lebih baik lagi sekiranya amalan itu banyak dan istiqamah. (perseverance)

Dan tiada siapa tahu bila saatnya menemui ajal. Rasulullah SAW hanya memberi amaran melalui sabdanya yang bermaksud,:

"Ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara iaitu ketika muda sebelum datangnya tua, masa lapang sebelum datangnya sibuk, masa senang sebelum datangnya susah, masa sihat sebelum datangnya mati."


Peringatan Rasulullah SAW mendorong umatnya untuk selalu meningkatkan amalan baik sebelum datangnya saat di mana tiada lagi peluang untuk beramal, terutamanya apabila kedatangan ajal.

Keempat: Hijrah Nafsu

Nafsu tidak boleh dibuang dari diri manusia. Manusia membiak, tamadun berkembang, dan bumi kerana manusia memiliki nafsu. Hanya yang ditegah ialah menurut sahaja nafsu taraf rendah atau nafsu serakah yang membawa kepada kebinasaan.

Keinginan untuk menghasilkan banyak kebaikan kepada manusia juga adalah terhasil dari nafsu taraf tinggi. Justeru umat Islam perlu berhijrah dari nafsu amarah kepada lawwamah, dan seterusnya mulhimah, mutmainnah, radhiah, mardhiah dan kamilah. Untuk mencapai kejayaan menduduki nafsu taraf tinggi memerlukan mujahadah yang berpanjangan. Tidak ada noktah dalam melawan nafsu ini kecuali ajal.

Kelima: Hijrah Akhlak & Sikap

Semenjak remaja lagi Rasulullah SAW bergelar 'Al-Amin', ertinya orang yang sangat dipercayai. Nabi SAW mempunyai akhlak yang memukau sesiapa; bukan sahaja para sahabat, bahkan orang kafir yang memusuhi baginda ketika itu. Hal ini bertepatan dengan sabda baginda SAW yang bermaksud:

"Aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia."


Siti Aishah RA juga ada menyebut perihal akhlak Rasulullah SAW sebagai "Akhlak Al-Qur'an."

Sikap yang negatif adalah penghalang kepada semua keazaman untuk melakukan penghijrahan yang telah disebutkan. Justeru, umat Islam juga perlu berhijrah dari segi sikap dengan mengikis sikap pesimis dan negatif, sebaliknya menyuburkan sikap positif.

"Renung fikiranmu, ia menjadi kata-kata...
Renung kata-katamu, ia menjadi perbuatan...
Renung perbuatanmu, ia menjadi amalan...
Renung amalanmu, ia menjadi sifat dirimu..."

Wassalam.

Tuesday, December 15, 2009

Sunday, December 13, 2009

The Repercussions

Salam Alayk..

So this is me writing again. I keep 'peeping' into others' blogs, you see, these days, without any subtle feeling that can be absorbed into my soul to write, after 'peeling' the links(formerly with a hope that I would have some motivation to write here upon reading those entries). Perhaps I have been thinking about too many future matters which are technically throwing me into unknown zone in mind. I have been thinking about several stuff that need to be confidentially mentioned.(Only for close people to know).

Oh, hey, wait for a moment! It doesn't mean that those people who I do not really close with are less important to me. I know that you come in my life for a reason that only God knows. I positively take my stand on that. So here I am to share something again. .

What a piece of chicanery, of fraud!

That would be the most suitable expression for my entry this time. It is an expression of frustration, for a creature called human, and sad it has something to do with people who I started to feel like a close friend.

I doubt it very much whether things would be like days before this charlatan change the way I view a second degree friend. And in a way, it ruins my view on first degree friend, too. It might take time for me to adjust my negative perceptions on friends or TRUST. It is considerably agreed that all things happen as a trial. And a trial has it repercussions. (Which are almost bad, for people who are weak. )

For one who experienced tribulations which involve someone who nearly becomes our close ones, it is difficult to be brave and strong at heart when at the same time the repercussions trigger distrust, lust, and bitter feeling that you can feel amongst you and the person.

But as a Muslim, I would improve my view on this matter. Worse things can happen most when it hasn't anticipated. So I think I better put my expectation in a modest way (after initially preventing any miserable mistake.)

In some extent, when all things have been taking to avoid the worst, it is good that we can retain in mind this piece of saying by our Prophet (PBUH):

Nabi SAW bersabda bermaksud: “Tidak ada sesuatu menimpa seseorang Islam sama ada kepenatan, kesakitan, kesusahan memikirkan perkara yang akan datang, kedukaan, sesuatu yang menyakiti, atau kesusahan mengingatkan apa yang berlaku sehinggakan tikaman duri mencucuknya melainkan Allah hapuskan dengan sebabnya, sebahagian dari dosanya.” (Hadis riwayat Abu Sa’id al-Khudri dan Abu Hurairah)

Wassalam.

Tuesday, December 8, 2009

Too Much: You Can Simply Walk Away Now

As those days passed me by,
My heart wrenched out of the joy as the old me turns out different (I guess so)

I am no longer the old me in,
Yet I am as every one still think me as before.

Not everyone I met really know who I am,
As I never reveal the real me to all, you see.

Am I selfish? Or am I inferior?
Not really, I can say.

But, to be who I am today,
There are plenty of things I need to counter (you may guess)

I appreciate those souls,
Souls where good and pious heart live.

But there also some villains,
Inside and outside me, keep chasing after.

Then I come back to the first thing I should grip,
Thing I used to think, over and over.

In this world where the end is confusing,
I choose to stay behind Him.

Friday, November 27, 2009

Things We Take For Granted


Hidup kita memang selalu dipenuhi dengan gurau senda dengan orang di sekeliling, biasanya kawan-kawan. Mana ada orang yang bergurau dengan dirinya sendiri, betul tak? Maknanya, bila kita bergurau senda, secara tak langsung ia akan melibatkan perasaan orang lain yang mendengar gurauan kita.

Biasanya, orang bergurau untuk menceriakan suasana. Takkan nak buat muka serius sepanjang masa. Macam kebanyakan orang mengatakan, “Hidup mesti ceria”.

Tapi, mari kita teliti, apa yang selalu ada dalam sesebuah gurauan? Lawak yang direka-reka, cerita yang dibuat-buat, perli memerli dan kata mengata antara satu sama lain. Itu antara yang biasa saya temui. Jarang sekali orang bergurau tapi dalam masa yang sama dia tak menipu. Tak sah kalau bergurau, dia tak mengata-ngata (secara bergurau) kat orang lain.

Kebanyakan kita menganggap gurauan adalah perkara biasa. Ada juga yang menyangka menipu dibolehkan ketika bergurau sebab tak membahayakan orang di sekeliling kita. Saya juga pernah menganggap begitu kerana merasakan apa yang kita guraukan hanya mainan semata-mata, bukan betul-betul, dan bukan niat untuk betul-betul berbohong.

Betulkah persepsi macam ni?

Banyak Ketawa Mematikan Hati

Pernahkah anda lihat orang yang ketawa terbahak-bahak, sampai katanya nak pecah perut dan sampai tak cukup udara nak bernafas? Apa yang kita fikir? Pastinya orang tu baru saja lihat atau dengar satu jenaka atau gurauan yang sangat menggelikan hati. Betul tak?

Kita akan ketawa apabila ada sesuatu yang menggeletek hati. Ya, itu memang sesuatu yang normal. Tapi, hakikatnya, di situlah akan timbulnya masalah. Gurauan yang melampau-lampau akan menyebabkan kita banyak ketawa.

Dalam Kitab Ihya’ Ulumiddin karangan Imam Ghazali, beliau menyenaraikan senda gurau sebagai salah satu unsur bahaya yang dibawa oleh lidah. Kata beliau,

Asalnya senda gurau itu tercela dan terlarang, kecuali sekadar sedikit yang dapat dikecualikan daripadanya.[1]

Ini berdasarkan hadis Rasulullah S.A.W.:
Maksudnya: “
Jangan engkau berbantahan dan bergurau dengan saudaramu!

Kita dibolehkan bergurau senda tetapi jangan berlebih-lebihan. Kenapa? Kerana ia akan mengundang banyak ketawa. Dan banyak ketawa akan mematikan hati. Dan mungkin akan menjatuhkan maruah diri. Kata Imam Ghazali,

Adapun berlebih-lebihan pada bergurau, maka akan mempusakai banyak tertawa. Dan banyak tertawa itu mematikan hati dan mewarisi kedengkian pada sesetengah keadaan. Dan menjatuhkan kehebatan diri dan kemuliaan. Dan apa yang terlepas dari hal-hal tersebut, maka tidak tercela,” sebagaimana diriwayatkan dari Nabi S.A.W. bahawa baginda bersabda:

Maksudnya: “
Sesungguhnya aku bersenda gurau dan aku tidak mengatakan, selain yang benar.[2]
Kita biasa dengar,

Isy dia ni. Ketawa sampai tak ingat dunia!

Hakikatnya begitulah keadaan orang yang ketawa berlebih-lebihan. Larut dalam dunia ketawanya. Sampai lupa dan tak sedar apa yang berlaku di sekelilingnya. Dan lebih parah lagi, ketawanya itu juga menunjukkan kelalaian dari mengingati akhirat.

Nabi S.A.W. bersabda:
Maksudnya: “
Jikalau kamu tahu apa yang aku tahu, nescaya pasti kamu banyak menangis dan sedikit ketawa.[3]
Nilai Gurauan vs Nilai Persaudaraan

Ketawa memang seronok. Tapi menjadi bahan ketawa sangat menyakitkan hati. Hakikatnya, itulah yang selalu ada dalam sesebuah gurauan - mentertawakan orang lain.

Kita mungkin sekadar main-main, kata orang menyakat. Tapi, siapa tahu apa yang dirasai ‘watak utama’ kisah gurauan tersebut?

Mungkin tak kisah, mungkin marah, mungkin kecil hati dan mungkin terus tak bertegur sapa.

Gurauan yang dianggap sekadar main-main boleh menjadi bibit kepada pergaduhan, pertengkaran, tak bertegur sapa dan permusuhan yang berpanjangan antara sesama Muslim. Begitu murahkah nilai persaudaraan dalam Islam sehingga kita sanggup menggadaikannya dengan kata-kata gurauan dan mainan yang langsung tiada nilai di sisi Allah?

Rasulullah S.A.W. sendiri telah memberi amaran dalam sabda baginda:
Sesungguhnya orang yang berkata-kata dengan suatu perkataan untuk mentertawakan teman-teman duduknya, akan jatuh dalam api neraka, lebih jauh dari bintang surayya.
Jujur dalam Berjenaka dan Gurau Senda

Sedarkah kita, ketika bergurau senda dengan rakan-rakan, kita mungkin dah berbohong? Berbohong bukan maksud saya betul-betul bercakap bohong. Tapi, hanya sekadar cakap main-main; atau kata orang sekadar mengacah saja.

Soalnya, betul ke kita tak boleh menipu walaupun dengan hanya niat untuk bergurau? Nama pun gurauan, jadi kita bukan berniat untuk betul-betul menipu, hanya sekadar main-main dan tak memudharatkan sesiapa. Dan biasanya, last sekali, kita mesti akan cakap,

Aku main-main je la…

Aku tipu engkau je tadi. Saja nak tengok macam mana reaksi engkau.

Kalau diikutkan logik akal pendek kita, mungkin pandangan tu nampak macam betul.Tapi, mari kita teliti sabda Rasulullah S.A.W. :

Hendaklah kamu jujur. Sesungguhnya kejujuran menunjuk kepada kebaikan. Dan kebaikan menunjuk kepada syurga. Seorang lelaki terus jujur dan mencari kejujuran sehinggalah dia dicatatkan di sisi Allah sebagai seorang yang sangat jujur. Berwaspadalah terhadap dusta. Sesungguhnya dusta menunjuk kepada kejahatan. Dan kejahatan menunjuk kepada neraka. Seorang lelaki terus berdusta dan mencari pendustaan sehingga dia dicatat di sisi Allah sebagai seorang yang sangat berdusta. [4]

Celakalah orang yang memperkatakan sesuatu agar orang lain ketawa, lalu dia berdusta. Celakalah untuknya. Celakalah untuknya.[5]
Apa pun tujuan kita, pendustaan sesekali tidak dibenarkan walaupun hanya untuk bergurau dan berjenaka. Islam mengharuskan gurau senda, keceriaan dan hiburan jiwa, tetapi tidak menjadikannya sebagai pembuka jalan kepada kita untuk berdusta.

Jadi, kalau nak bergurau, pastikan gurauan kita tak ada unsur-unsur penipuan dan pendustaan. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W.:

Maksudnya: “Sesungguhnya aku bersenda gurau dan aku tidak mengatakan, selain yang benar.[6]
Macam mana cara yang betul untuk bergurau? Mari kita susuri sirah Nabi Muhammad S.A.W., bagaimana cara baginda bergurau senda dengan orang-orang di sekeliling baginda.

Suatu hari, seorang lelaki telah datang kepada Rasulullah S.A.W., meminta tunggangan daripada baginda kerana hendak pulang ke negerinya. Apabila Nabi mendengar permintaan lelaki itu, baginda bersabda: “Sesungguhnya aku akan menunggangkanmu di atas anak unta.” Padahal, pada waktu itu Nabi berkata demikian hanya dengan tujuan untuk bergurau.

Apabila lelaki itu mendengar kata-kata Nabi, dia merasa susah hati kerana memikirkan bagaimana anak unta yang kecil dan lemah boleh ditunggang untuk perjalanan yang jauh. Lalu, lelaki itu berkata, “
Apa yang boleh aku buat dengan seekor anak unta? Kalau kamu berikan pada aku, tentulah menjadi beban dan hanya menambahkan kesusahan saja, sebab ia masih kecil dan tidak boleh ditunggang.

Maka Rasulullah S.A.W. berkata, “
Adakah yang melahirkan unta itu selain daripada unta betina? Maka itulah yang mahu aku berikan kepadamu iaitu unta besar yang asalnya dilahirkan oleh ibunya.[7]
Lihat bagaimana cara Rasulullah S.A.W. menjaga adab-adab dalam bergurau senda. Baginda tidak sesekali menipu orang yang diajak bergurau, sebaliknya cara baginda ada ‘seninya’ yang tersendiri.

Apa yang saya perhatikan dalam kisah di atas dan beberapa kisah lain, Rasulullah menggunakan kaedah “double meaning” dalam gurauan baginda, iaitu satu kalimah tetapi mempunyai ataupun boleh difahami dalam dua maksud dan keadaan yang berbeza. Jadi, cara sebegitu akan mengelakkan kita daripada berbohong ketika bergurau.

Sayyidina Umar r.a. pernah berkata:
Tahukah kamu mengapa dinamakan gurau senda (al-muzaah) dengan kata-kata al-muzaah?” (maksud asal al-muzaah: alih).

Mereka itu menjawab: “Tidak!

Maka Umar r.a. menjawab:
Kerana senda gurau (al-muzaah) itu, mengalihkan orang yang bergurau daripada kebenaran.

Jadi, berwaspadalah kita dalam setiap gurauan dan kata-kata kita. Setiap apa yang dituturkan oleh kita akan dipertanggungjawabkan ke atas diri kita di akhirat kelak. Gurau senda mampu menghiburkan jiwa dan boleh mengeratkan hubungan sesama Muslim, tapi andai tidak kena caranya, gurau senda boleh melontarkan kita ke dalam azab neraka. Na'uzubillahi min dzalik.

~Wallahu a'lam~

Nota kaki:
[1] Ihya' Ulumiddin, Imam Ghazali, Jilid 4, Bab Bahaya Lidah.
[2] Riwayat Ibnu Abid-Dun-ya dari Abu Hurairah.
[3] Riwayat Bukhari dan Muslim dari Anas dan 'Aisyah r.a.
[4] Riwayat Bukhari dan Muslim.
[5] Riwayat at-Tirmizi.
[6] Riwayat Ibnu Abid-Dun-ya dari Abu Hurairah.
[7] Riwayat Abu daud dan at-Tirmizi dari Anas, Hadis shahih
.


Sunday, October 18, 2009

Drive Carefully, Unless You Would Jeopardize Others.


I was taken aback. To death.

Why? Because 2 accidents happened-- two days in a row, in front of my eyes; with the other one I experienced it with some other friends, precisely at about 11.30 noon just now.

Plus, I never experienced a car accident until today.

Accident #1:

I was talking about taking my driving license with my sister when suddenly a car hit the road divider and nearly fell into the drain. It was the first accident which I mentioned earlier.

Accident #2:

My friends and I were in the 4-wheels car. My friend was driving in her lane when we reached a t-junction where without a proper signal, another car from the lane beside suddenly turn right into her lane; heading into the junction. What else could be expected? Collision of course. BAM! Our car hit his; left the door quite a huge damage and several scuff marks. (The rest? I can say that it's in a good progress).

Thankfully, both are minors, though.

Moral of the story: If you happen to be the witness of any accident, regardless of how careless or how 'funny' the accident could be, please don't forget that; Allah's watching. (This is for me, especially)

Innalillahi wa innailaihirajiuun. (We came from Him, and we shall return to Him)

P/s-increasing my phobia, after all...nauzubillah.

Wallahua'lam.

Thursday, October 15, 2009

Dear Farah...

Thank you..:)

a gorgeous long green veil from farah..i'm already 21..:(

What a nice person you are, Farah. I'm glade u r my friend. I hope and pray that our friendship would last forever.May success follow you, under His shelter wherever you go...:)

Kinda animated..as always,^^

Je t'aime ma chérie..Farah! :)

Thanks to all dear friends and classmates who wish me my birthday, and sing the birthday song in PTE class as well, LOL..[I can sense the puzzled look from Sir Sharif, thank God he didn't mind ..]

p/s-I always miss the moment where I can have all my loved ones at home on my birthday..pretty upset this week..huhu..got to cheer up!^^ [my 21st birthday was on 9th..(only a week afterwards I had the chance to post an entry bout it..what a proc)]

5 To Go....


5 to go, and I'm off for my final exam..:)

-PTE group assignment
-PTE Test
-Debat Akhir
-Career Counseling Test
-Arabic Video & Script

Ya Allah, Kau kurniakanlah kefahaman dalam menuntut ilmu kepadaku dan permudahkanlah urusan hamba-Mu di dunia dan akhirat..amiin.


Tuesday, October 13, 2009

Rule # 1, We Are Family

Salam alayk..

Just now I got the chance to watch "The Ron Clark Story". It is really a great story. I can't forget the scene where Tayshawn is been hit and punched at face by his foster father. Alas..I enjoy watching it since I get so many ideas on how teaching is actually about--reality can't all be written,anyways.

So, here's go the details...;)

The Ron Clark Story (also known as The Triumph in Australia, New Zealand, Belgium, the UKand the Philippines) is a 2006 television film that premiered on TNT on Sunday, August 13, 2006. Based on the real educator Ron Clark, it centers on the title character, a teacher from a small town, who moves to New York City and tries to make a difference in the lives of his students, despite nobody, including the students themselves, believing in them. The film was sponsored byJohnson & Johnson.<---unfortunately, i can say..:(

The Ron Clark Story follows the inspiring tale of an energetic, creative and idealistic young teacher who leaves his small North Carolina hometown to teach in a New York City public school. Through his passionate use of special rules for his classroom, highly innovative teaching techniques and an undying devotion to his students and helping them cope with their problems, Clark is able to make a remarkable difference in the lives of his students. For one young girl trying to attend school while helping to raise her siblings, he offers a chance for her to overcome her situation and become one of the class' top students.For a young man with a penchant for graffiti, he offers an ideal outlet for artistic expression.

Even when he is almost overcome by pneumonia, Clark continues to work with his students, hoping that he can raise their test scores to an acceptable level, or possibly even higher. However, when Mr Clark returns, he finds out his class did not deliver the goods but he remains optimistic about their chances. The kids sit in the state exams and a few days later, Mr Clark takes the kids to see the Phantom of Opera. In the end, Principal Turner reveals that Mr Clark's class got the highest average in the state and Mr Clark was regarded by his students as their best teacher in the world.

Additional notes:

Ron has written two books. The first, called The Essential 55: An Award-Winning Educator's Rules for Discovering the Successful Student in Every Child (2003), is being published in 25 countries. In 2004 he followed with The Excellent 11: Qualities Teachers and Parents Use to Motivate, Inspire, and Educate Children.

In December 2008, Oprah Winfrey donated $365K to Ron Clark, for the Ron Clark Academy [you see, he has just found a learning academy when in Malaysia we have Singing Academy..<---you know it better than me.
] and for his profound dedication in teaching.

I hope I can be a really patient teacher like him. I think New Yorkian youngsters are very unimagined teenagers. I wonder how are the youngsters can act in future if at the moment, they can already treat their teacher like that!

But one thing I am sure is, if I practise it here in our country, the people would just straight away mad at me--to go into your student's house without their parents' permission at the first place! LOL..

Alright, I think that's all for now.

MAY ALLAH BLESS..:)

Wassalam.

Saturday, October 10, 2009

I'm Too Busy...


Everyday as I wake up at dawn,
My mind starts working the moment I yawn

There are many things to do, oh dear!
That's why I hastily perform my Subuh prayer

I didn't have the time to sit longer to praise the Lord,
For me rushing out after prayer is nothing odd...

Since school, I had been busy every minute,
Completing my tutorials and exercises to submit

No time did I had Allah to pray.
For Allah, I really had no time to spare...

When I grew up and started my career,
Working all day to secure my future

When I reached home, I preferred to have fun,
I chatted on the phone but didn't read the Quran

I spent too much time surfing the internet
Sad to say, my faith was falling flat...

The only time I have left is weekends
During which I prefer window shopping with friends

I couldn't spare time to go to the mosque
I'm too busy, that's the BIG excuse...

I did my five prayers but did so quickly,
After prayer, I didn't sit longer to reflect quietly

I didn't have time to help the needy ones,
I was loaded with work as my precious time runs...

No time at all to visit a sick Muslim friend,
To orphans and elderly, I hardly lent a hand

I'm too busy to do community service,
When there were gatherings, I helped the least...

My life was already full of stress,
So I didn't counsel a Muslim in distress

I didn't spend much time with my family,
Because I thought, doing so is so extraordinary...

No time to share with non-Muslim about Islam,
Even though I know, inviting causes no harm

No time to do Sunnah prayers at all,
All these contribute to my imaan's fall...

I'm busy here and busy there,
I've no time at all, that's all I care

I went for religious lessons, just once in a while,
Because I'm too busy making a pile...

I worked all day and slept all night,
Too tired for Tahajjud and it seemed not right

For me, earning a living was already tough,
so I only did basic deeds but that's not enough...

No time at all, to admire God's creation
No time to praise Allah and seek His Compassion

Although I know how short is my life
For Islam, I really didn't strive...

Finally the day comes, when the Lord calls for me,
and I stood before Him with my life's HISTORY

I feel so guilty because I should have prayed more
Isn't that what a Muslim lives for?

To thank Allah and do more good deeds
and the Quran is for us all to read...

Now at the Judgment Day, I'm starting to fret
I've wasted my life but it's too late to regret

My entry to Heaven depends on my good behavior
but I haven't done enough nor did proper prayer

My 'Good Deed Book' is given from my right,
An angel opens my 'book' and read out my plight.

Then the voice chided me...

"O You Muslim servant, you are the one,
Who is given enough time, yet not much is done"

"Do you know that your faith is loose?
saying "no time" is only an excuse"

"Your "Good Deed Book" should be filled up more,
with all the good work you stood up for"

Hence, I only recorded those little good deeds

As I say this, I know your eyes will mist
I was about to write some more, you see

But I did not have, the TIME to list....

THE END.

Moral of the story: be a morning person, not a mourning person

credit to : PMH