Tuesday, August 21, 2012

Salam Aidilfitri 1433H



Salam Aidilfitri 1433H dari saya, Rabiatul Adawiyah dan keluarga. ;)

Sunday, August 19, 2012

School and Marriage : The Relationship



I found this in fb, and I thought it would be a bless to share it with everyone. Thanks to my friend Anis and also 'Be Productive Muslim.'


Welcome to the school called marriage:

... A school where you will never graduate,

... A school without a break or a free period,


... A school where no one is allowed to drop out,

... A school which you will have to attend every day of your life,

... A school where there is no sick leave or holidays.

A school founded by God (Allah):
1. On the foundation of love,
2. The walls are made out of trust,
3. The door made out of acceptance,
4. The windows made out of understanding
5. The furniture made out of blessings
6. The roof made out of faith

♥ Before you forget, you are just a student not the principal, God (Allah) is the Principal.

♥ Even in times of storms, don't be unwise and run outside, remember this school is the safest place to be.

♥ Never go to sleep before completing your assignments for the day.

♥ Never forget the C-word, Communicate, communicate,
communicate to your classmate and to the Principal (Allah).

♥ If you find out something in your classmate (spouse) that you do not appreciate, remember your classmate is also just a student not a graduate, God is not finished with him/her yet.

♥ So take it as a challenge and work on it together.

♥ Do not forget to study, study, study your Qur'an ╬▒nd Hadith (the only two main textbooks in this school).

♥ Start each day with a sacred assembly and end it the same way.

♥ Sometimes you will feel like not attending classes, yet you have to.

♥ When tempted to quit, find courage and continue.

♥ Some tests and exams may be tough but remember the Principal (Allah) knows how much you can bear.

♥ But still the school is better than any other.

♥ It is one of the best schools on earth; joy, peace and happiness accompany each lessons of the day.

♥ Different subjects are offered in this school, yet love is the major subject.

♥ After all the years of theorizing about it, now you have a chance to practice it.

♥ To be loved is a good thing, but to love is a greatest privilege of them all.

Marriage is a place of love, so love your spouse!
p/s-also a note to myself :)

Saturday, August 4, 2012

Ini Kali-Lah Bha...


Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, bulan lalu sempat jaulah dakwah ke Sabah, bumi Borneo di bawah bayu. Dan entri kali ini tentunya melunaskan 'hutang' berkongsi pengalaman dakwah di sana bersama NGO An-Nasru Team. Entri kali ini, saya dedikasi buat teman-teman yang sedang:

-bertungkus lumus memastikan arah hidupnya bermanfaat
-sudi memberi sumbangan walau biaya hidupnya cukup-cukup makan
-kelebihan itu dilihat lebih berbanding kekurangan insan lain
-yang sabar dan cekal menyebar faham dan kebaikan, menempuh ujian hidup.

sekadar catatan perjalanan yang ringkas. :)

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

9 Julai 2012:

Seminggu selepas menerima mesej bahawa trip dakwahku kali ini ditunda, hidup diteruskan seperti biasa. Menghadiri pertemuan dengan sahabat-sahabat sefikrah, bermesyuarat, berprogram kebajikan sementara menunggu kemasukan kerja tentunya. Namun petang 9 Julai itu deringan telefon daripada ustaz Husni ketika aku sedang bermesyuarat membuatkan hati jadi gelisah. 'Ish, takkanlah kot.' Aku sengaja membiarkan dulu telefon bergetar mod silent. Selesai mesyuarat, baru aku bertanya pada Ustaz. Itupun setelah digesa juga oleh kakakku yang namanya sepatutnya dimasukkan sekali untuk trip yang kusangka kan tidak jadi itu. Kuasa Allah, memberi pengajaran dan hikmah dengan cara-Nya. Beginilah agaknya yang harus aku fahami apabila sudah di lapangan sebenar. Setiap tindakan yang tidak diperhalusi akhirnya memaksa diri untuk berlapang dada dengan setiap natijah. Apalagi aku terus meminta izin Ummi untuk mencari tiket ke KL malam itu juga. Di dalam kepalaku membayangkan, bagaimana keadaan kami sepanjang lima hari di sana. Tentunya, aku akan bermalam di perkampungan orang kampung di Pedalaman Sabah, tidur di rumah keluarga angkat paling kurang, fikirku. Terbayang-bayang bakal menempuh pengalaman seperti ketiadaan air atau terpaksa berselut di daerah sana. Maka, beg yang ku bawa penuh diisi dengan baju-baju T-shirt dan seluar trek. Tudung juga kupilih dari jenis yang senang dipakai dan tak perlu diseterika. Mudah ! Warna? Hampir tiada yang menyejukkan pandangan mata dari sudut kepadanannya. Kalau lah perunding imejku ikut bersama waktu itu...entah la. :)

10 Julai 2012

Sampai di KL. Petang selepas Zohor aku ke KLIA menaiki KLIA Ekspres. RM35 sehala. Terkejut sebab agak mahal, namun disebabkan tiada pengalaman, terus sahaja diredah perjalanan tengahari itu. Melewar di sekitar lobi KLIA setelah sampai di sana. Tiada apa yang menarik. Semuanya mahal. Mungkin standard kepada pelancong asing. Benarlah kata orang, kalau nak pergi berjalan jauh, moleklah bila berduit, barulah lepas. Tapi disebabkan memikirkan misi kali ini bukanlah pergi untuk berseronok-seronok, lagipun hampir perbelanjaan penuh kami ditanggung oleh pihak lain, seakan tiada masa untuk berfikir akan keseronokan diri sendiri. Apatah lagi belum ada sesuatu imbalan yang dapat difikirkan untuk diberi kepada mereka di sana.

Menaiki penerbangan pada pukul 8pm. Ianya pengalaman pertamaku. Penerbangan yang selesa, dengan kapten kapal yang sempat mengingatkan anak kapal dan penumpang akan Allah sebelum dan selepasnya. Cuma pembantu kabin yang kadang-kadang menjadi gangguan juga dengan pakaian ketat di tengah sejuk kapal dan khalayak. Tiba di Sabah sekitar 10.30pm dengan disambut oleh mereka di Sabah. Rupanya ekspedisi dakwahku kali ini disertai juga oleh Gamis dan PSS. Berkenalan dengan mereka di Sabah.

Melawat ke Pedalaman Sabah (11-13 Julai)

Kali ini kami lebih banyak menghabiskan masa di dalam perjalanan, bukan seperti mana yang ku fikirkan sebelum menyertainya. Tiada penginapan yang tidak selesa, bahkan peserta ekspedisi dijaga kebajikannya. Cukup semuanya. Tidur di homestay yang selesa, bukan di rumah tempatan. Melawat ke pedalaman Sabah dengan pacuan empat roda. Bercerita perihal penduduk kampung dan sejarah serta apa yang menimpa akidah mereka teramatlah menyedihkanku sebagai seorang Islam. Hampir sekampung murtad, berpaling dari agama Allah dan tinggallah satu keluarga sahaja yang masih teguh dengan Islam. Jika anda ke Sabah, perhatikanlah, sesungguhnya dan sememangnya gereja-gereja lebih banyak daripada masjid atau surau. Bahkan setiap dua ratus meter perjalanan masuk ke lereng gunung Kinabalu atau kawasan pedalaman, anda akan terlihat papan tanda gereja! Sangat sukar untuk menemui papan tanda surau atau masjid. Kalaupun ada, masjid dan surau yang ada sangat daif, sukar untuk menemui masjid yang hidup. Sempat juga hati ini terisi dengan kuliah forum dan tazkirah di Masjid Nur Hikmah oleh Ustaz Husni, Ustaz Fairuz dan Ustaz Zulfikar yang menjadi 'tourist guide' kami.

Kami sempat memberikan bantuan kepada penduduk kampung Kawang-Kawang. Kebanyakan yang hadir adalah dari kalangan warga emas. Kunjungan kami ke Kampung Sambah yang memerlukan kami menaiki bot selama 15minit untuk sampai ke sana juga tidak akan dilupakan. Hairannya, kami pula yang dirai dan disajikan dengan bermacam lauk pauk. Malu pula rasa diri ini yang sepatutnya berbakti sesuatu dari sekadar menerima. Sambal ketam, udang dihidang oleh ibu angkat trip ekspedisi dakwah sebelum ini kepada kami. Sempat menghulurkan sumbangan kecil kami kepada anak-anak di sana sebelum pulang.

14-15 Julai 2012

Hari terakhir, kami dijamu dengan lokan bakar, kelapa bakar, dan jelly kelapa yang jarang ditemui. Memang sedap, alhamdulillah. Mata pencarian sebahagian mereka di Sabah. Aku perhatikan berderetan gerai lokan bakar dan kelapa jelly. Sebelum bertolak pulang ke Semenanjung, sempat singgah di Tanjung Aru menikmati keindahan panorama pantai Sabah dan pemandangan Pulau Gaya dari kejauhan pesisir pantai.

Meninggalkan bumi Sabah, di penghujung Syaaban, moga ia menjadi bekalan tarbiyah sepanjang Ramadhanku. Belum terlewat. Moga ada yang bakal menjadi ustaz atau ustazah buat komuniti mereka, insyaAllah. Salam Ramadhan Kareem :)




Ini dia tiketnya








movie watcher and remote for taxi?

meredah samudera
Kinabalu Peak





pencahayaan agung?




Kampung Paus






Makanan Sabah?









Pitas



SMK Pitas 2
SMK Pinggan-Pinggan

Masjid Kota Belud

Ke Kampung Sambah

Pemandangan sebelum pulang ke Semenanjung..di bawah itu Pulau Gaya


Wassalam. :)

Thursday, July 19, 2012

Tafakkur

Sucikan wajahmu dengan air wuduk dan basahkan matamu dengan airmata keinsafan.

Tundukkanlah sepenuh hatimu jua dahimu ke tikar sejadah beserta lafaz dan doa kau hembuskan seikhlas jiwa, semurni sanubari memohon keampunan.

Renunglah, resapkan kekaguman dan kuatkan keyakinan bahawa hayatmu setiap detik di bawah naungan Allah swt.

Kecintaan Tuhan melimpah dan melaut di segenap penjuru alam, walaupun pada yang lupa erti kehidupan.




Monday, July 9, 2012

Muhammad Bukan Nasionalis


Alhamdulillah, selesai menghabiskan bacaan 'Muhammad Bukan Nasionalis', karya TGNA dan Ustaz Azrul Hakim. Mula-mula baca, sangkaan saya ia akan dipenuhi anekdot politik tanah air sebagai ruang utama pemetaan buku ini. Meleset sama sekali, buku ini dipenuhi dengan sirah nabawiyyah dan bagaimana dakwah Muhammad SAW banyak mencorakkan pemerintahan dan kesyumulan Islam yang dibawa nabi merentasi sempadan politik, agama, dan bangsa. Di tengah-tengah pembacaan agak 'monotonous' kerana kurang informasi tetapi banyak kupasan yang berulangkali mengenai dakwah Muhammad SAW. Akhir pembacaan berjaya menarik minat saya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai sejarah sahabat-sahabat Nabi SAW dan juga tokoh-tokoh ilmuwan bukan Islam yang melakarkan sumbangan kepada Islam melalui pemahaman dan penghargaan mereka terhadap agama Islam.

^^ "Dalam Islam ada banyak pembelajaran, tetapi menurut hemat saya, pembelajaran teragung dalam Islam adalah prinsip kesetaraan antara sesama manusia. Inilah realiti kebenaran yang tidak ternafikan dalam agama ini. Seorang Muslim adalah saudara bagi seluruh Muslim di setiap penjuru dunia. Seorang Muslim walau apapun latar belakangnya adalah setara dengan Muslim lain. Manusia dalam ajaran Islam adalah sama dan tidak ada beza antara satu dengan lain." -Thomas Carlyle (Ahli falsafah, sejarawan, dan sasterawan Inggeri, Ilmuwan utama di abad ke-19 M)

^^ "Jejak kehidupan Rasulullah SAW dan para pengikutnya, adalah kitab kehidupan yang dengan itu, generasi masa kini dapat belajar bagaimana mengorganisasikan seluruh kehidupan dengan rapi. Keperibadian baginda yang luhur, sikapnya yang adil dan kebijakannya, semua itu memotivasikan para pengikutnya untuk tetap teguh di jalan kebenaran. Para pengikut agama ini beriman sepenuh hati kepada risalah Islam. Agama ini bukan sahaja mengatur sistem kehidupan antara sesama Muslim, tetapi juga kehidupan bersama bukan Muslim. Semuanya diatur dengan jelas dalam bingkai toleransi yang utuh. Agama ini mengorganisasikan seluruh kehidupan insan."-Arnold Toynbee (Sejarawan kelahiran London, Prof kajian Yunani kuno & Byzantium di Universiti London, Ketua Kajian Keilmuan di Kementerian Luar Negeri Britain)

^^ "Antara keunggulan Islam adalah agama ini mengajarkan kehidupan penuh kasih sayang. Islam menjanjikan syurga dengan segala kenikmatannya bagi mereka yang beriman dengan tidak membeza-bezakan pemeluknya. Mereka yang meninggal dunia dalam peperangan membela Islam disebut syahid (meninggal dunia di jalan Allah dan dijamin masuk syurga). Orang yang membaca dan mendengar al-Qur'an sama-sama mendapatkan pahala daripada Allah. Manusia yang miskin mendapat kedudukan tinggi di sisi Allah serta nasib mereka oleh ajaran Islam. Manusia yang kaya mendapat darjat luhur apabila membelanjakan dan menyedekahkan hartanya di jalan Allah." -Henry de Castrie (Pemikir dan penulis utama Kristian berbangsa Perancis, salah seorang tentera Perancis di negeri Aljazair, antara karya hebatnya adalah L'Islam Impressions et Etudes (Islam Bisikan Hati yang Jujur)).

^^ "Syariat Islam adalah tata laksana kehidupan yang menerangkan. Ia adalah pedoman asas kehidupan kaum Muslim. Tiada satu pun ajaran moral al-Qur'an yang bertolak belakang dengan nilai-nilai luhur kehidupan. Tiada satu pun sistem kehidupan yang diajarkan al-Qur'an bertolak belakang dengan tata laksana kehidupan luhur insan. Syariat Islam sentiasa utuh dan tidak ada perubahan sehingga akhir zaman."- Jaque Risler (orientalis & penulis Perancis kontemporari, Prof di Pusat Kajian Islam Paris, karya hebatnya,'La Civilisation Arabe' (Peradaban Arab)).

^^ "Al-Qur'an memiliki pesona yang sangat mengagumkan. Ia dapat menarik hati seluruh penduduk Arab yang menyemaknya. Ia laksana sihir yang mampu mempengaruhi para penggembala, pedagang, ilmuwan, penguasa, dan pejuang. Dengan al-Qur'an, banyak kota-kota hebat didirikan seperti Baghdad, Cordoba, New Delhi dan lain-lain. Tidak dapat disangkal lagi bahawa pengaruh al-Qur'an jauh lebih dahsyat dibandingkan dengan pertempuran sehebat apapun. Dengan al-Qur'an umat Islam berjaya meruntuhkan dua pemerintahan berkuasa dunia iaitu Rom dan Parsi. Ia hanya mengambil masa 10 tahun untuk mengalahkan dua kuasa dunia itu, sesuatu yang pihak lain memerlukan ratusan tahun untuk mengalahkan kedua-duanya."-Ronald Victor Bodley (Perwira tinggi di kesatuan tentera Inggeris, penasihat tentera di Kesultanan Oman, 1924)

Banyak lagi anekdot menarik tentang bagaimana individu-individu dalam sejarah memeluk Islam dan mengimaninya. Sesungguhnya hanya Islam agama yang benar-benar menjamin kesejahteraan hati manusia. Buku ini secara generalnya menekankan mengenai Islam yang disebar dan diseru nabi SAW untuk semua manusia, bukan hanya kepada umat atau kaum tertentu. ^_^


Sunday, July 8, 2012

Experience Leads Wisdom


Precious things in life.

What we thought could be a wonderful thing in other's life, wouldn't be the same as what we thought if that thing happens in our life. Why? Because each of us lead different paths of lives. Maybe the 'gift' of others wouldn't do much to ours at the very moment. So much times, we only regard life is what it shows us on its surface. And yet, we were told about the very lasting life; hereafter. So, we tend to uphold and be impressed with those lives of others, that were portrayed and seen to the 'audience' as good as they could. Though it brings many goodness, it also leads to false perception if do not measured carefully. We are dying to get into and imitate other's 'perfect' life while we are forgetting to fix ours.

"Life is not a book." Book is written by human. And human aren't perfect, although very much noticed for how much human adore perfection, though it is just an illusion. So, as in books, so much so there are so much the happy endings scripted is when the main character is still alive. Compare to what Islam has taught us, the meaningful and priceless happy ending is when one returns to his Lord with qalbun saleem (purity of heart), full of taubah (repentance), and the most of all, with the bear witness in mind of there is no God except Allah, and Muhammad (PBUH) is the messenger of Allah. This is what happy ending is all about.

Yet, little of us can really teach us about this. The only things we are told to focus on is still on our stops in life, that leads us to regard them us our destination. For instance, marriage. It is one of the important pit-stops in life, but it is not our destination. But we are so into it, that many of us think that only with marriage we can be viewed as 'perfect' to continue our journey to spread Islam. I do not say that marriage is not important, however I consider it as more meaningful if the marriage built is intended to strengthen the dakwah, not to START it.

Experience leads wisdom. Wisdom is a beautiful thing on earth, that Allah swt grants His slaves to ponder upon experience He has given. Always we stumble on many difficulties in life, just to notice many other small things that we overlooked before. We are like that most of the time, don't we? Trying to disbelief how awful life could be back then, never expect that it could happen to us. But slowly, as time flies, as many awesome things occur afterwards, we begin to accept our flaws in life. Those perfection is not for us, simply because no one is perfect. And we begin to realize how much human tend to conceal their defections in their factitious story everywhere, making empty hearts longing for the life they have written. It is okay as they presume it as motivation for others, but only little of them could actually put the sign 'be careful because my life is not yours' or something alike.

One useful tip; remember that our shoes are not all the same size, or at least we do not even have a hundred percent similar taste of anything. The end.

Thank you for reading.
Rise up for salvation! ^_^




Saturday, June 30, 2012

Thursday, May 24, 2012

Freelance


Currently jobless. :)


Saturday, May 19, 2012

Cinta


Sepanjang minggu ini, topik cinta begitu banyak berpapasan dalam hidup aku dan orang-orang di sekelilingku. Jua mereka-mereka yang ku jadikan idola. Namun, untuk aku sendiri berbicara mengenai cinta, aku rasakan seluruh urat nadiku lumpuh. Kerana cinta itu banyaknya bukan mudah untuk dibicarakan hanya melalui tulisan, pemerhatian atau pembacaan. Cinta itu berbeza-beza untuk setiap manusia sepertimana cap jari mereka berbeza-beza. Keperluan masing-masing berbeza. Unik. Susur dan laluan menerima, menilai dan memperindahkan cinta mereka berbeza. Tetapi hanya satu sahaja yang serupa. Iaitu matlamat cinta. Tuhan sekalian alam. Itulah yang melengkapkan cinta.

Sunday, April 22, 2012

Puisi Seorang Pejuang


Aku sampai pada keadaanku yang sekarang
adalah dengan perjuangan
Dan selama nafas ini terus menghembus
Selama itu pula aku dan semua manusia
akan terus berjuang
berjuang dan terus berjuang

Kehidupan dunia adalah sebuah perjuangan tanpa henti
Sejak lahir hingga akhir hayat
Semua dari kita berjuang

Tengok saja
Seorang bayi berjuang untuk mulai membiasakan diri dengan
lingkungan asing yang belum pernah ia kenal sebelumnya
Seorang ibu berjuang untuk mendidik anak-anaknya menjadi
generasi yang tangguh
Seorang ayah berjuang mati-matian untuk menafkahi keluarganya
Seorang pelajar berjuang untuk meraih ilmu

Yang miskin berjuang untuk bisa mendapatkan kehidupan yang layak
Yang sedang jatuh cinta
Berjuang untuk menahan rindu
Yang baru bertudung
Berjuang untuk tidak tergoda dan membuka tudungnya

Suami isteri berjuang mengarungi bahtera rumahtangga
Yang terkena musibah atau yang ditinggal oleh orang yang dikasihi
berjuang dengan sabar dan tabah
menjalani kehidupannya
Yang berselisih berjuang untuk berdamai

dan

Setiap hamba Allah
berjuang untuk kembali kepada Allah
dan memiliki tugas untuk memperjuangkan agama Allah
Menyebarkan kebaikan dan kasih sayang
kepada seluruh makhluk bumi.

Credit:Oki Setiana Dewi

Tuesday, April 10, 2012

Bulatan Gembira Saya ^_^


"Assalamualaikum..nama siapa? Dari mana? Belajar di mana? Umur berapa?"

Kalau dulu, ana paling tidak suka diterpa soalan bertubi-tubi sebegitu, sekarang ana merasakan soalan daripada mereka itulah yang memberitahu bahawa ana telah memaknakan salah satu firman Allah SWT:

Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:"Wahai manusia ! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku puak , supaya kamu berkenal-kenalan (beramah mesra antara satu dengan lainnya). Sesungguhnya semulia-mulia kamu disisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya diantara kamu. Sesungguhnya Allah amat mengetahui, lagi amat mendalam pengetahuannya." (Q.S.al-Hujurat : 13)

Ayat di atas diterjemahkan lagi dalam kehidupan seharian dengan sesi bulatan gembira.^^ (Kalau nak tahu lebih lanjut tentang bulatan gembira ni sila tanya Kak Dina aka Wardina Safiyyah) *_*

Ok, basically dalam bulatan gembira ni, setiap orang kena bagi pendapat. Berkongsi idea dan pengisian. Jadi dalam masa memberi, kita akan menerima.

If you share an apple to people, you got half of it. But if you share an idea to others, you might get tons of ideas back ! Isn't it amazing?

Dalam sesi bulatan gembira ni juga, kita dapat banyak peluang nak tambah pahala. Best kan? Di saat tangan menggenggam erat jari jemari sahabat, hati berkali-kali terasa indahnya tautan ini kerana memikirkan pahala yang diperolehi. Bukankah Allah telah berjanji bahawa setiap kebaikan walau sebesar zarah akan dibalas oleh-Nya? Setiap salam yang disulami dengan perasaan kasih kepada sahabatnya kerana Allah. Teringat adegan setiap kali berjumpa sahabat,

"Bukan tadi dah salam?"

"Tak apa salam banyak-banyak kali...dapat banyak pahala !"

....Kali ni bulatan gembira ana dipenuhi wajah-wajah baru setelah wajah-wajah lama ditinggalkan di Shah Alam. Rupanya tuan rumah adalah senior ana suatu masa dahulu. (Kecilnya dunia!). Pertama kali duduk di hadapan wajah-wajah baru ini, terasa sangat mendamaikan. Bertaaruf di antara kami dengan satu kefahaman mengapa ianya penting untuk kami. Teringat dahulu ana cuba memahami pelbagai karakter sahabat dan dalam masa yang sama menerima mereka seadanya.

Kali ini mungkin perlu diluaskan maknanya kerana ana juga perlu menerima kehadiran anak-anak yang turut serta mengikuti bulatan gembira ummi mereka. Di tengah-tengah bulatan tersedia tilam kecil berwarna biru buat hamparan tidur bayi-bayi bulatan gembira. Suasana yang baru untuk diriku. Harus membiasakan diri dengannya; ketika memberi pengisian tudung labuh yang dipakai sang ibu ditarik si anak kecil, air ditumpahkan ketika sedang rancak bergurau senda dengan sahabat, atau sedang fokus berbicara tiba-tiba muncul si kecil di sebelahku meminta pen di tangan. =,=

Hari ini juga, ana dapat sesuatu. Niat sebelum ke bulatan gembira, atau mana-mana sahaja sangat penting. Allah Maha Mengetahui. Kadang, Allah nak kita muhasabah dengan cara yang kita sendiri tak pernah sangka. Baiknya Allah, masih bagi ana peluang untuk meningkatkan amalan diri.

Dan pengisian yang ana perolehi hari ini, terlalu besar ertinya untuk diri yang lebih kecil dari zarah di hadapan Tuhannya. Ana kongsikan sedikit, iaitu mengenai r.e.z.e.k.i. Ada lima point utama tentang rezeki :

1. Rezeki terbuka dengan taubat dan istighfar

“Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”(An-Nur: 31)

“Rasulullah bersabda: Barangsiapa memperbanyak istighfar (mohon ampun kepada Allah), nescaya Allah menjadikan untuk setiap kesedihannya jalan keluar dan untuk setiap kesempitanya kelapangan dan Allah akan memberinya rezeki (yang halal) dari arah yang tiada disangka-sangka” Hadis yan diriwayatkan Imam Ahmad, Abu Dawud, An-Nasa’i, Ibnu Majah dan Al-Hakim dari Abdullah bin Abbas.

2. Rezeki tak disangka dengan taqwa

“Dan akan diberi rezeki sekira-kira tidak diketahui dari mana sumbernya.” (At Thalaq: 3)

3. Rezeki bertambah dengan bersyukur

“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah pedih” (Surah Ibrahim:7)

4. Tawakkal mencukupkan rezeki

Dan sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya.

5. Tersumbatnya rezeki

>Hilang tawakal dalam hati
>Adanya dosa atau maksiat
>Lalai dari Allah
>Malas bersedekah

Perihal rezeki ini juga, sahabat ada menceritakan mengenai kisah di antara seekor semut dan Nabi Sulaiman AS:

"Nabi Sulaiman bertanya kepada seekor semut tentang berapa banyak makanan yang diperlukannya untuk hidup dalam setahun. Semut menjawab, ia hanya perlukan makanan sebanyak sebiji butir gandum.

Lalu Nabi Sulaiman memasukkan semut tersebut dalam satu botol dengan diletakkannya gula sebesar sebutir gandum. Mulut botol itu kemudiannya ditutup.Cukup tempoh setahun, mulut botol itupun dibuka semula oleh Nabi Sulaiman. Anehnya, baginda dapati hanya separuh sahaja daripada gula sebesar butir gandum itu yang habis dimakan oleh semut tersebut. Nabi Sulaiman bertanya, mengapa hanya separuh makanan sahaja yang dihabiskan sedangkan semut pernah berkata ia perlukan makanan sebesar sebiji buah gandum?

Sang semut menjelaskan bahawa jika di luar botol rezekinya dijamin sepenuhnya oleh Allah dan dia yakin Allah pasti akan mencukupkan rezekinya. Sebab itu dia tidak perlu risau dengan hakikat itu. Tetapi apabila dikurung oleh manusia (Nabi Sulaiman) dia mengambil langkah berjaga-jaga dan berjimat cermat kerana tidak yakin dengan sifat perihatin manusia. Mana tahu, kalau-kalau manusia itu terlupa lalu mengurungnya terlebih daripada tempoh satu tahun? Apa akan terjadi kepadanya?"

Bijak betul semut tu...

Renung-renungkan...selamat beramal ! :)

Monday, April 9, 2012

Pilihanraya di Malaysia?

Bismillah..asif sudah lama tidak menukilkan sesuatu di sini. (berhabuk dan bersawang di sana-sini) Ibarat pernah murabbi Ustaz Nasruddin nasihatkan, "kalau tak update blog, baik tutup je..."


Anyway, ana ingin kongsikan sedikit info yang diperoleh dari sini. (read on your own risk)

Antara perkara utama yang dapat diambil dari penjelasan artikel tersebut, jelas memberi maksud:

1. Pilihanraya merupakan sesuatu yang tidak dapat dielakkan menjadi 'senjata' kepada kerajaan yang memerintah untuk mengekalkan kuasa sekalipun mereka sudah tidak menjadi pilihan rakyat. Bagaimana? Di sini sistem pilihanraya menjadi persoalan penting. Sebelum itu, penting untuk kita fahami perbezaan di antara kerajaan memerintah dengan parti politik. Di Malaysia, sistem yang diamalkan ialah sistem demokrasi yang membolehkan rakyatnya memilih pemimpin yang mereka inginkan. Namun, pendedahan di atas seolah-olah tidak memungkinkan impian majoriti rakyat Malaysia untuk melihat pemimpin dari parti pembangkang (now) menguasai kerajaan (soon).

2. Ilusi demokrasi Barisan Nasional

Mari kita teliti jadual di bawah bagi menghuraikan satu persatu misteri keadilan pilihanraya di Malaysia:


Persoalan pertama untuk minda dan akal yang sihat, mengapa parti komponen Pakatan Rakyat dipisahkan, tetapi Barisan Nasional tidak?

Sekarang, mari kita lihat kiraan sebenar berdasarkan jumlah undian popular dan jumlah kerusi dewan rakyat:

Klik sini

Lupakan mengenai sedikit perbezaan dari segi angka dengan sumber SPR, tetapi berikan fokus kepada table yang ketiga, iaitu perbandingan jumlah undian popular dengan jumlah kerusi Dewan Rakyat. Sekarang cuba anda fikir, pada PRU 12, hanya 1% membezakan jumlah undi yang diperoleh Barisan Nasional dengan Pakatan Rakyat. Ya, jika dinilai dari segi undian popular, kemenangan Barisan Nasional adalah amat tipis sekali. Akan tetapi, mengapa dengan kemenangan yang sebegitu tipis ini, Barisan Nasional masih boleh membentuk kerajaan dengan majoriti mudah walaupun dinafikan majoriti 2/3?

3. Strategi, Taktik, dan Magik

Negara sudah lebih dari 54 tahun merdeka, dan parti pemerintah pasca merdeka adalah parti yang sama. Selama tempoh ini, pastinya pelbagai strategi telah diambil kira dan diaplikasikan bagi memastikan mereka terus berkuasa. Sebagaimana yang telah dibincangkan, Barisan Nasional mempunyai advantage yang begitu besar dalam pilihan raya, menyebabkan adalah agak mustahil untuk mereka ditumbangkan. Jadi, bagaimanakahadvantage ini boleh dimiliki oleh Barisan Nasional?

Jawapannya mudah. Advantage ini dimiliki melalui dua sebab utama, iaitu (1) sedikit percaturan basic math dan (2) kelonggaran doktrin pengasingan kuasa di Malaysia. Mari kita huraikan sebab yang kedua dahulu, iaitu mengenai kelonggaran doktrin pengasingan kuasa. Sebagaimana yang anda sudah sedia maklum, kuasa pemerintah di Malaysia terbahagi kepada tiga badan, iaitu eksekutif, legislatif, dan judisiari. Kelemahannya pula, istilah pengasingan kuasa itu hanya pada nama sahaja, kerana ketiga-tiga badan ini sebenarnya berfungsi secara relatif, terutamanya di bawah kuasa Yang di-Pertuan Agong.

Melalui sistem yang sebegini, kelebihan parti pemerintah adalah mereka mempunyai akses terhadap ketiga-tiga badan tersebut. Kuasa eksekutif yang dimiliki oleh Perdana Menteri membolehkan beliau mendapat akses terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya. Memang benar bahawa menurut Perlembagaan, anggota SPR dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong dengan Majlis Raja-raja, akan tetapi, menurut Perlembagaan juga Yang di-Pertuan Agong tidak boleh bertindak sendiri dan mesti mendapatkan nasihat Perdana Menteri dalam semua perkara.

Sekarang anda boleh bayangkan situasi ini, sejauh manakah ketelusan pilihan raya sekiranya parti pemerintah mempunyai akses terhadap suruhanjaya yang menguruskan dan menentukan daftar pemilih dan proses penyempadanan semula? Ya, kunci kepada jaminan kejayaan Barisan Nasional dalam pilihan raya adalah akses mereka dalam proses daftar pemilih dan penyempadanan semula. Ini pastinya adalah advantage kepada Barisan Nasional, dan sekarang kita akan meninjau bagaimana dengan kelebihan ini dan sedikit percaturan basic math menjamin Barisan Nasional mendapat majoriti kerusi di Dewan Rakyat.

Untuk memahami strategi ini, terdapat beberapa terminologi yang perlu anda fahami, iaitu gerimander (wiki), wasted vote (wiki), first-past-the-post voting (wiki), dan malapportionment(wiki). Gerimander merupakan taktik yang digunakan oleh Barisan Nasional bagi memperalatkan SPR dalam proses penyempadanan semula, di mana proses penyempadanan semula dilakukan untuk memastikan kemenangan calon parti tersebut di sesebuah bahagian.

Tambahan lagi, bagi memastikan gerimander ini berfungsi, SPR dengan sesuka hati memindahkan pemilih dari kawasan mereka. Buktinya, menurut Penyata Minoriti Jawatankuasa Pilihan Khas baru-baru ini, di antara bulan Mac dan suku ketiga 2011, SPR telah memindahkan seramai 31,294 pemilih keluar dari kawasan pilihanraya DUN dan Parlimen dimana mereka mengundi pada PRU 12 tanpa keizinan mereka (baca di sini). Persoalannya, untuk tujuan apa kalau bukan demi memberi advantage kepada calon-calon Barisan Nasional?

Sebab inilah jumlah pemilih di bahagian-bahagian pilihan raya adalah sangat tidak setara. Taktik ini tidak mustahil untuk dilakukan kerana Malaysia mengamalkan sistem first-past-the-post voting, di mana calon yang menang adalah calon yang mendapat undi tertinggi. Kelemahan sistem ini pula adalah ianya akan meningkatkan jumlah wasted vote. Sebelum saya terangkan, sila lihat jadual di bawah:


Anda boleh lihat sendiri bagaimana perbezaan angka yang begitu ketara antara kedua-dua bahagian tersebut. Ini dinamakan sebagai malapportionment. Logiknya, setiap undi daripada pemilih di P.55 Lenggong adalah hampir sekali ganda nilainya berbanding dengan undi daripada pemilih P. 56 Larut. Hal ini berlaku kerana, sebagaimana yang telah dibincangkan tadi, sistem ini mementingkan jumlah kerusi berbanding dengan jumlah undi. Jadi dengan perbezaan yang begitu ketara dalam jumlah pemilih antara sebuah bahagian dengan bahagian yang lain, adilkah sistem ini?

Keadaan ini yang membolehkan Barisan Nasional menguasai 63% daripada jumlah kerusi di Parlimen walaupun pada hakikatnya, peratusan undian popular mereka hanya 51%, iaitu 1% mendahului Pakatan Rakyat. Mengapa ini berlaku? Kerana lambakan wasted vote yang tidak memberi kesan apa-apa terhadap proses pembentukan kerajaan. Bagi menjelaskan kesan wasted vote, sila teliti keputusan P.63 Tambun, Perak pada PRU-12.


Dalam contoh di atas, calon Barisan Nasional, Ahmad Husni menang dengan majoriti 5, 386. Secara automatik, jumlah undian sebanyak 22, 556 yang diperoleh calon PKR menjadi wasted vote untuk peratusan undian popular Pakatan Rakyat, kerana ianya tidak mampu mengubah apa-apa, terutama kepada jumlah kerusi di Parlimen. Namun, jumlah undian tersebut masih termasuk dalam 49% undian popular yang diperoleh Pakatan Rakyat pada PRU-12.

Jadi sekarang, fahamkah anda bagaimana manipulasi politik yang dilakukan oleh Barisan Nasional? Dengan menggunakan taktik sebegini, mereka tidak memerlukan politik wang atau bantuan pengundi hantu pun untuk menang. Malah pengundi zombie ini boleh dibawa masuk pada bila-bila masa sahaja untuk memastikan Barisan Nasional sekurang-kurangnya memperoleh 50% daripada jumlah peratusan undian popular. Magik, bukan?

Dan untuk pengetahuan anda, kelemahan sistem sebegini menyebabkan beberapa negara yang jauh lebih liberal mengambil pendekatan sistem undian secara proportional representation, iaitu dengan menyelarikan jumlah undian popular dengan jumlah peratusan kerusi. Misalnya, sebuah parti yang memperoleh undian popular sebanyak 40% akan memperoleh 40% daripada jumlah kerusi di dewan. Antara yang mengamalkan sistem ini ialah Israel dan Belanda. Beranikah kerajaan Malaysia menggunakan pendekatan ini untuk mewujudkan suasana pilihan raya yang lebih adil?