Sunday, November 22, 2015

Perihal Stress

Assalamualaikum wbt

Hari ni teringin nak sentuh sikit bab stress ni.

Untuk diri sendiri dan juga sesiapa yang sedang mengalami fasa stress. Tak kisahla apa faktor stress tu. Kadang-kadang sebab faktor luaran, kadang-kadang faktor dalaman.

Faktor luaran, mungkin orang sekeliling atau tak berapa sekeliling yang asyik menyumbang kepada stress tadi. Jujur, selalunya bila kita tengah serabut tu la ada je perkara yang akan mencabar keimanan dan ketenteraman fikiran. Untuk orang yang tak boleh cekap melakukan dua kerja dalam satu masa, serious rasa serabut. Lagi-lagi benda-benda ad hoc yang banyak sejak pindah kampung halaman ni.

Selalunya, bab dunia macam harta benda atau akhirat macam perjuangan, amalan dalam beragama dan sebagainya. Tapi, biasanya memang la kalau time tengah stress, dua-dua akan low. Maksudnya bermasalah dari sudut kedua-duanya.

Biasa la hidup ni memang takkan lari dari masalah kan. Walau macamana selesa pun kita; dah ada kerja tetap (insyaAllah), dah ada asas dalam perjuangan (insyaAllah), dah ada family depan mata (biiznillah), tetap ada sahaja perkara yang akan mencuit akal/jiwa/emosi ni. Paling tidak, norma masyarakat yang dah berubah pada hari ini menyebabkan serba tak kena hidup sebagai wanita di zaman sekarang.

Ada mak ayah yang jadi lupa kalau anak itu amanah Allah SWT, bukan sekadar dibela tapi dididik (kecewa), ada abang lupa tanggungjawab dia lebih utama ke atas adik beradik dan ibubapa sebab lebih utamakan kawan-kawan, ada lelaki lupa tanggungjawab nya lebih besar dari wanita, dan ada wanita lupa tanggungjawabnya di rumah lebih besar kerana desakan masyarakat pada hari ini; wanita perlu serba-serbinya sempurna.

Bila stress dengan expectation, dengan segala hal yang perlu diselesaikan, segala impian yang perlu ditolak tepi (sebab perlu utamakan benda lain), rasanya hampir jiwa ini kosong dan numb. Tak tahu nak buat apa. Tak tahu nak teruskan ke tidak. Segala formula, teori waktu dulu serasa macam satu retorik yang tak tahu nak pegang ke tidak. Sebab bila kau makin tua, kau rasa semua yang diberitahu dulu makin banyak yang tiba-tiba ada sahaja individu claim itu ini. Rasa macam sedikit keliru. Banyak sebenarnya.

Well, stress is stress. You need to deal with it. Mungkin dengan cara bersyukur. Tapi tak bermakna tak boleh langsung tingkatkan diri dan kejar semua impian kau, ok.

No comments:

Post a Comment