Sunday, July 18, 2010

"Sesungguhnya padang mahsyar itu benar, hari akhirat itu benar, adanya syurga dan neraka itu benar..."


"...Allah Tuhan ku, Nabi Muhammad Rasul ku, Al-Qur'an kitab pedoman ku..."

"..adakah di sana kita akan bertemu lagi? .."

"sahabat yang amat kucintai..susah senang kau di sampingku..walau kini hilang di mata..namun kau tetap di hatiku.."

Dulu-dulu, masa belajar i'dadi..ingat lagi satu ayat ni,

"Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur dijalan Allah itu mati, bahkan mereka hidup disisi Tuhan-Nya dengan mendapat rezeki, mereka dalam keadaan gembira disebabkan karunia Allah yang diberikanNya kepada mereka dan mereka bergirang hati terhadap orang-orang yang masih tinggal dibelakang yang belum menyusul mereka bahwa tidak ada kekawatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati. Mereka bergirang hati dengan nikmat dan karunia yang besar dari Allah dan bahwa Allah tidak menyia-nyiakan pahal orang-orang yang beriman" (Ali Imraan:169-171)

Alhamdulillah...hajat untuk melihat wajahnya buat kali terakhir dimakbulkan Allah SWT. Hati begitu teringin melihat arwah buat kali terakhir..arwah yang banyak membantu orang lain..semoga arwah berbahagia di sana..

Allah sempat menitipkan kenangan bersama arwah kepada saya walaupun cuma seketika.


Terasa seperti baru semalam bersembang panjang dengan dia..

Terasa seperti baru semalam dia menumpangkan saya menaiki kereta kancilnya..

Terasa seperti baru semalam dia menolongku mengangkat barang2 ku ke kolej.

Terasa seperti baru semalam dia menungguku habis meeting dan pulang bersama...


Ya Allah, belum puas aku mengenalnya..dek kerana rindu mungkin ...aku menjadi nanar beberapa hari ini..masih terbayang2 wajahnya..ketika lecturer mengajar di hadapan, papan putih seolah2 menayangkan kembali wajah beliau..tersenyum mesra..sebak tiba2...


Pada wajahnya, tergambar ketenangan sekilas saya terpandang dia sebelum pemergian untuk selama-lamanya itu..



Sahabat...

Jika hari ini aku terlalu gembira,

Sedarkanlah aku dengan amaran-amaran Allah...

Jika aku bersedih tanpa kata,

Pujuklah aku dengan tarbiyah Pencipta...

Jika ku lemah tak berdaya,

Ingatkanlah aku dengan kehebatan syurga...

Jika antara kita ada tembok yang memisahkan,

Ajaklah aku meleraikannya segera...

Jika pernah hatimu terluka,

Luahkanlah agar aku berubah...

Dan jika esok ku lena tanpa terjaga,

Iringlah lenaku dengan kalungan doa...


Dalam kenangan: Anis Amirah Ahmad Lutfi

Al-Fatihah...

:: rabiatul adawiyah's :: . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates