Saturday, July 9, 2011

ZAINAB AL-GHAZALI AL-JUBAILI (2 Januari 1917-8 Ogos 2005) telah dilahirkan di Mesir pada tahun 1917. Di kala usia beliau 20 tahun, beliau telah menubuhkan satu organisasi untuk menjaga kebajikan wanita ketika itu: (Jamaat As-Sayyidaat Al-Muslimaat yang berkait rapat dengan Ikhwan Muslim)yang telah menyalurkan banyak pertolongan berharga kepada orang-orang miskin, anak-anak yatim dan mereka yang memerlukan. Ceramah mingguan beliau di Masjid Ibnu Tulun telah menarik ribuan manusia untuk menghadirinya.

Di samping memberi bantuan pendidikan kepada wanita, organisasi tersebut turut menghasilkan majalah dan membangunkan rumah anak-anak yatim. Di bawah naungan Zainab Al-Ghazali, organisasi tersebut turut melahirkan pendirian politiknya dengan menggesa kerajaan Mesir ketika itu yang diperintah oleh Presiden Jamal 'Abd Al-Nasir supaya Mesir diperintah berlandaskan Al-Qur'an.

Walaupun Zainab Al-Ghazali mempunyai kaitan dengan Sheikh Hasan al-Banna, yang merupakan pengasas Ikhwanul Muslim semenjak penghujung 30-an, dan bergiat aktif dalam banyak program Islamik, beliau hanya menyertai rangkaian tersebut secara rasminya pada tahun 1948. Selepas pembunuhan Hassan al-Banna pada tahun 1949, beliau banyak memainkan peranan dalam pembentukan semula organisasi Ikhwan Muslim.

Beliau pernah ditahan pada tahun 1965 atas tuduhan terlibat dalam satu konspirasi untuk membunuh pemerintah Mesir ketika itu, Jamal 'Abd al-Nasir, sekaligus cuba menggulingkan kerajaan beliau. Selepas itu, beliau diperintahkan untuk menjalani kerja buruh selama 25 tahun sebelum Zainab Al-Ghazali dibebaskan dari penjara pada tahun 1971 sewaktu Anwar Sadat menjadi presiden. Selain bergiat aktif dalam gerakerja dakwah, Zainab al-Ghazali juga merupakan seorang penulis yang prolifik, memberi sumbangan yang berterusan kepada jurnal-jurnal Islamik.

Buku terkini/terakhir beliau ialah dua siri pengkajian tentang Tafsir Al-Qur'an. Manakala "Ayyaam min Hayyati" pula memperihalkan bagaimana beliau telah ditahan dan dipenjarakan secara zalim, atas tuduhan palsu yang mengatakan beliau berkomplot untuk membunuh Jamal 'Abd al-Nasir, Presiden Mesir pada 1965. Ketika menunggu perbicaraan ke atasnya, Zainab Al-Ghazali telah dikenakan pelbagai bentuk siksaan yang mengerikan dan tidak berperikemanusiaan oleh tentera-tentera Jamal 'Abd al-Nasir. Beliau sebaliknya tetap dengan pendiriannya untuk mempertahankan Islam dan mengalami banyak peristiwa ajaib dari ALLAH SWT yang membolehkan beliau terus hidup. Bahkan segala siksaan yang diterimanya semakin menguatkan komitmen serta iltizam beliau untuk memperjuangkan agama Islam yang suci.

Ayah beliau merupakan seorang guru agama bebas dan pengusaha kapas. Beliau bertanggungjawab menggalakkan Zainab untuk menjadi seorang pemimpin Islam dengan menceritakan kisah serikandi Islam seperti Nusaibah binti Ka'ab al-Maziniyah, wanita yang turut sama berjuang bersama baginda Nabi Muhammad S.A.W dalam perang Uhud.

Ketika zaman remajanya, Zainab Al-Ghazali pernah menyertai Persatuan Feminis Mesir untuk satu jangka masa yang singkat dan beranggapan bahawa "Islam memberikan hak-hak wanita di dalam keluarga, tidak sama seperti mana-mana masyarakat. Wanita mungkin bercakap perihal kebebasan dalam masyarakat Kristian, Yahudi, atau pagan, tetapi dalam masyarakat Islam, ia merupakan satu kesilapan yang nyata untuk terus mempersoalkan kebebasan dan hak asasi mereka." (Hoffman 1985: 235).

Kehidupan peribadi Zainab Al Ghazali sedikit berbeza dengan sesetengah kepercayaannya.(Ahmed 1992: 199) Walaupun beliau pernah mengatakan bahawa ia merupakan satu 'jenayah' bagi seorang wanita untuk meminta perceraian, beliau tidak merahsiakan perbuatannya bercerai dengan suami pertamanya kerana sikap tidak selesa bekas suaminya itu terhadap jalan perjuangan yang dilaluinya. Beliau pernah memberitahu suaminya tentang 'bai'ah' atau janji setianya kepada Hassan al Banna membawa maksud, beliau mengutamakan perjuangan untuk Islam melebihi perkahwinan, dan sekiranya konflik timbul daripada kedua-duanya (perkahwinan atau jihad), beliau akan memilih untuk menoktahkan sebuah perkahwinan.

"If that day comes [when] a clash is apparent between your personal interests and economic activities on the one hand, and my Islamic work on the other, and that I find my married life is standing in the way of Da'wah and the establishment of an Islamic state, then, each of us should go our own way. I cannot ask you today to share with me this struggle, but it is my right on you not to stop me from jihad in the way of Allah. Moreover, you should not ask me about my activities with other Mujahideen, and let trust be full between us. A full trust between a man and a woman, a woman who, at the age of 18, gave her full life to Allah and Da'wah. In the event of any clash between the marriage contract's interest and that of Da'wah, our marriage will end, but Da'wah will always remain rooted in me." (al Ghazali 2006)

Dalam penglibatannya untuk mempertahankan wanita di tengah-tengah masyarakat, Zainab al Ghazali beranggapan keadaannya yang tidak dikurniakan anak sebagai satu "anugerah" yang tidak selalunya diperoleh orang lain, kerana ia membolehkan beliau untuk terus bergiat aktif, mengatur langkah yang lebih panjang dalam penglibatannya di kalangan masyarakat.(Hoffman 1988)

Suami beliau yang dikahwininya selepas itu meninggal dunia semasa Zainab menjalani kehidupannya di penjara, selepas tidak beberapa lama menceraikan Zainab Al-Ghazali akibat diugut pihak kerajaan. Keluarga Zainab al Ghazali ternyata tidak berpuas hati mengenai hal ini, sedang beliau terus mengekalkan kesetiaannya terhadap si suami dengan meminta supaya gambar suami diletakkan kembali di dalam rumah mereka ketika diberitahu ianya telah dipindahkan.

Walaupun pergerakan Islam di seluruh dunia pada hari ini telah berjaya menarik sejumlah besar golongan wanita, terutamanya selepas era 1970-an, Zainab al-Ghazali masih menjadi satu-satunya pemimpin utama wanita yang dicatatkan sejarah.


Wallahua'lam

:: rabiatul adawiyah's :: . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates