Friday, September 2, 2011


Salam Alayk..


Terlalu banyak nikmat yang Allah berikan.

Akibat nya, aku sering terleka.

Aku jadi kurang tidak pandai membaca hidup orang lain.

Dan kini, aku mengimbau kembali.

Detik-detik diriku suatu ketika dulu.

Betapa diriku sudah jadi lain.

Seperti lainnya website-website yang pernah kukunjungi dahulu dan lainnya ia kini. (hm analogi apa ni~)

Masihkah aku insan yang tidak pandai membaca hidup orang lain itu?

Aku tidak mahu menjadi seperti segelintir mereka;

Yang merasakan ijtihad hidupnya perlu digalakkan pula pada orang lain.

Kita semua ada perbezaan.

Perbezaan permasalahan.

Perbezaan status kehidupan.

Perbezaan pendidikan.

Perbezaan perwatakan.

Tiada insan yang sama di dunia ini.

Dan perbezaan yang Allah datangkan bersebab;

Kenapa wujud yang bodoh? Supaya dia perlukan yang cerdik

Kenapa wujud yang miskin? Supaya ada penerima zakat

Kenapa ada orang bawahan? Supaya idea boleh direalisasi

tiada yang boleh melawan sunnatullah

Atau mampu membuatkan manusia 'zero' dosa.

Kita cuma mampu amar makruf nahi munkar, soal hidayah, serahkan pada Allah.

Usaha kita,

perlu cara yang betul; iaitu ilmu

terkadang ada orang merasakan;

bahawa si dia ini berilmu tinggi

tapi sebenarnya; orang ikutannya yang rendah

dari ilmu yang jernih dan pemikiran yang bersih

sekali lagi aku tidak mahu menjadi begitu.

Apa yang kufikir sekarang;

Perbaiki diri sendiri dan

membuat apa yang dikata



Teratak Terpencil
23100 Paka

:: rabiatul adawiyah's :: . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates