Monday, May 30, 2011

Jalan-Jalan Kerteh

Pada suatu petang, seorang kakak yang berdedikasi mengajak adik-adiknya berjalan-jalan.

"Jom kita pergi jalan-jalan!Luaskan fikiran..tak elok asyik memerap dalam rumah je. Tak baik untuk minda!"

Adik-adik: "Jommmm!!!"

Maka bermulalah perjalanan mereka menaiki sebuah makhluk.

*****
***
*
*
*
*
Ok, sebenarnya saya dan adik-adik berjalan-jalan ke Kerteh petang tadi. Peace!



Sampai ke mukim Kerteh...Ye, tak syak lagi sayalah supir kali ni

"Kakteh, lambak agi ke, men-nung lu ah" *Lambat lagi ke...termenung dulu la

Kawasan kilang sekitar jalan ke Kerteh..

Kilang gas


******
***
**
*
*

Ya, saya memandu masuk jalan ke Kampung Kerteh. (Kamu yang sedang tengok gambar ini: Saya tahu kamu akan tenung gambar ini lama-lama) Inilah PASTI betul-betul di hadapan rumah lama saya di Kerteh. Banyak kenangan saya di sini. Seawal 4 tahun saya telah menjejakkan kaki ke sini bersama Kakngah, Abang Rijal, dan Adik Maryam.

Inilah rumah lama saya di Kerteh. Sekarang ia sudah di'upgrade'.

Rumah kampung dahulunya telah 'lenyap'. Diganti dengan rumah besar tiga tingkat ini.

Rumah lama..pokok cermai dan jambu masih utuh di situ. Tapi pokok mempelam yang lebat berbuah dah tiada..huhu. Di situ tempat kami mendapat parut bermain dan di rumah ini banyak mengajarku erti kesusahan dan tidak lupa diri..

Rumah kampung lain..


Playground di sana...dah banyak berubah dan banyak yang tiada..hajat nak singgah tak kesampaian...hhuhu



Singgoh solat smeta kat masjid sano..
Sambung perjalanan...yeayy..~

Dah sampai..


Ini adik saya Ju merangkap camerawoman..kami memang berbajet kecil saja hari ni, jadi jangan tanya kenapa dia tak makan
Ini adik saya Musayyad
Jalan-jalan..cukuplah tu..time to go home!
Snap gambar office lama ayahanda jap...


Ianya sebahagian kenangan saya juga sebab dulu di SRP (Sekolah Rantau Petronas) selalu ada lawatan ke sini...dapat souvenir dari Esso /Petronas...


.....sekian...

5 comments:

  1. ceh. gi kerteh je pon. bukan gi london.
    ade I kesah?~
    haha~

    ReplyDelete
  2. huhu...ummi tengok entri ni...ummi kate, "tu bukan umoh kite doh tu..umoh org lain..." baru nk nostalgia...huhu~

    ReplyDelete
  3. hahaha. Umi ade sokmo jawapan bernas. kui3~

    rindunye nk panjat pokok. keh3

    ReplyDelete
  4. Huhu..jadual mbak supir bakal penuh lagi minggu ini...tgu mbak supir datang ye KL-Selangor

    ReplyDelete
  5. oh lupa..angah dapat parut masa panjat pokok cermai...kui3

    ReplyDelete