Saturday, May 21, 2011

Mintalah Pertolongan Dengan Sabar dan Solat


Saya cuba hadam ayat-ayat itu. Mintalah pertolongan dengan sabar dan solat. Seringkali bila diuji, kita sebagai manusia biasa mudah lemah. Mudah menyalahkan sesuatu. Sedangkan Allah telah mengatakan, apakah kamu mengira kamu akan masuk syurga sedangkan kamu tidak diuji? Jelas ujian pada diriku bukanlah segah ujian para murabbi, anbia jauh sekali. Sedangkan ujian ini hanyalah secebis dari dunia yang diibaratkan seperti setitis air dari selautan air.

"Bersabar dan berdoalah."

Seringkali kita bersedih, kecewa, marah, putus asa, tertekan, runsing, dan sebagainya, hati kita menjadi mudah rapuh. Kita mencari-cari penyelesaian. Namun seringkali pergantungan kepada Allah dilupakan. Mungkin ujian yang ditimpakan adalah kerana diri sendiri yang lalai. Lihat dan muhasabah kembali niat kita menjalani kehidupan sehari-harian. Adakah kita leka maka Allah beri ujian itu? Maka betulkanlah kembali niat kita.

Sewaktu diri ingin bersabar dan berdoa penuh ikhlas kerana Allah, kita akan diuji pula dengan bisikan syaitan yang sejak dulu ingin memesongkan kita dari jalan penuh keredhaan dan pengharapan. Justeru hati kita mudah dipaling jika tidak terus berfikiran penuh ikhlas, mengosongkan hati dari anasir-anasir seperti mudah bersangka buruk, hasad, tidak bersyukur dan sebagainya. Redhailah akan apa yang telah diberi Allah pada hari ini di samping bermuhasabah atas apa yang berlaku. InsyaAllah, ada hikmahnya atas apa yang berlaku.

"Solatlah, mohon keredhaan Allah sentiasa. Sesungguhnya sabar dan solat itu berat, kecuali bagi orang-orang yang beriman."

Bersyukurlah kita masih dalam perhatian-Nya untuk diberi ujian bagi mengingati-Nya. Bersyukurlah kita dipilih Allah untuk kembali kepada-Nya. Allah tidak akan membebankan seseorang itu sesuai dengan kesanggupannya. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita. Muhasabah kembali diri kita agar sentiasa dalam redha-Nya.

"Dalam kehidupan seharian, terlalu banyak cabaran yang terpaksa ditempuhi. Maka mintalah pertolongan dengan sabar dan solat."

No comments:

Post a Comment